A térdízületet alkotó csontok ízfelszínét borító porcfelszín elvékonyodik, adott esetben megszűnik, ez a combcsontot, a sípcsontot és a térdkalácsot egyaránt érintheti. A következményes  fájdalom és fokozódó mozgásbeszűkülés a beteg mindennapi élettevékenységét, életminőségét jelentősen korlátozhatja.

Kialakulásában az esetek egy részében a kiváltó ok nem ismert, idősebb korban a természetes öregedési folyamatának részeként jelentkezhet. Ez a primer térdízületi kopás.

A szekunder térdízületi kopás hátterében  ismert tényezők állnak, korábbi traumák, túlterhelés,a térdízület tengelyeltérései / “x-láb”, “O-láb”/, ízületi gylladás, autoimmun betegségek/pl. rheumatoid arthritis/.

Kétoldali, nagyfokú térdízületi kopás röntgen képe

A térdízületi kopás jellemző tünetei

• Fájdalom: kezdetben főként reggel jelentkező, indítási fájdalom, mely néhány lépést követően enyhül, az ízület “bejáratódik”. A folyamat előrehaladtával terhelésre és nyugalomban is jelentkezik, térdízületi merevség érzéssel párosul.
  • Mozgásbeszűkülés: a térd hajlítási és nyújtási elmaradásában egyaránt megnyilvánulhat, jelentős járásnehezítettséget okozhat.
  • Duzzanat: a porckopás következtében kialakult felrakódások, egymásnak nem megfelelő ízfelszínek miatt az ízületi tok megvastagodása, ízületi folyadékgyülem jön létre, mely az ízület feszülését okozza.

A térdízületi kopás kezelése

Kezdeti stádiumban nem sebészi, konzervatív módszerekkel a tünetek enyhíthetők, melynek alkotó elemeit képezi a komplex fizioterápia, fájdalomcsillapítás,porcregeneráló kezelés.

Konzervatív kezelés ellenére fokozódó panaszok, a beteg jelentős életminőség rosszabbodása esetén azonban műtét, protézis beültetés javasolt.

A térdprotézis fajtái

1. Szánkó protézis

Abban az esetben alkalmazzuk, amikor csak a térdízület egyik részét, többnyire belső oldalán pótoljuk a combcsont és a sípcsont elkopott felszínét. E típus beültethetőségének feltétele az elülső keresztszalag megléte.

Szánkó / Unicondylaris/  térdprotézis

A műtét során a combcsont felszínét a combcsont komponens alakjának /szánkó alakú/ megfelelően alakítjuk ki méretazonos sablonok  segítségével, majd a sípcsont felszínéből csontrészletet távolítunk el a sípcsont komponens méretét és magasságát ezt követően választjuk ki.. Mindkét komponenst antibiotikumos csontcementtel rögzítjük a kialakított csontfelszínhez.

1. Teljes térdprotézis /total endoprotézis- TEP/

A teljes combcsont és sípcsont ízfelszínt pótolja. A műtét során a combcsont ízfelszínét teljes egészében eltávolítjuk, alakját és méretét a protézis combcsont komponsének megfelelően alakítjuk ki .A sípcsont felszínéből csontrészletet távolítunk el, a sípcsont komponens méretét ezt követően határozzuk meg.Mindkét komponenst antibiotikumos csontcementtel rögzítjük a kialakított csontfelszínhez.

Teljes térdprotézis

A protézis implantátumok mind a szánkó-, mind a total térdprotézis esetében nagy kopásállóságú, szövetbarát fém és műanyag komponensekből állnak.

Rehabilitáció

A beteg a műtét másnapján felkelhet, segédeszközzel gyógytornász irányításával járhat. A gyógytorna gyakorlatok során a térd hajlítása többnyire 2-3 nap múlva 80-90 fokig kivihető, ezt követően otthonába bocsátható. A megtanult tornagyakorlatok további folytatása alapvetően fontos a kellő izomműködés mielőbbi visszaállítása érdekében.